16.5.2012

Analysoidaan hevostani.

Yksi ahkerista tallipupista kuvasi tämän videon, kun n. viikko sitten ratsastin Bamben. Sain videon vasta nyt käsiini, kun Erkko ei koskaan muistanut tuoda muistitikkua mukanaan tallille. Kiitos siis Erkolle! :D

Tämä video havainnollistaa oikeastaan kokonaan sen mitä olen Bamben lihaskunnosta täällä kirjoittanut. Tässä näkyy myöskin hyvin tamman jännittyneisyys ja sen seurauksena vahva alakaulan lihaksisto. Älkää huomioiko ratsastuskenkiäni, yleensä minulla on ihan saappaat jalassa ;)

Bambe on siis tällähetkellä heikossa lihaskunnossa. Kenkäepisodin takia hevonen seisoi melkein koko viime kesän ja syksyn, joten olen päässyt hevosta treenaamaan vasta talven ja nyt alkukevään. Hevoselle on muutenkin vaikea saada hyvää lihaksistoa, kun jännittyneisyys vie suuren osan tamman liikkumiskapasiteetista. Videolla hevonen nousee hyvin herkästi pois kuolaimelta, kun lihaksisto ei jaksa tehdä pitkään töitä. Olen tässä vaiheessa sallinut tämän Bambelta. Nyt monikin varmaan miettii miksi ihmeessä näin? Yksinkertaisesti tunnen hevoseni niin hyvin, etten halua pakottaa sitä mihinkään muottiin mihin se ei pysty. Kyllähän sen kaulan kovalla kädellä saisi varmaan pysymään hienosti pyöreänä, mutta se sotii minun tapaani vastaan. Pakottamalla tämän hevosen ei saa muuta kuin taistelemaan kuskia vastaan. Minulle on paljon tärkeämpää, että hevosen oikeinpäin kulkeminen lähtee moottorista selän läpi etuosaan. Tähän perustuu oma tapani ratsastaa hevosia. Ei kovalla kädellä, vaan käden, jalan ja istunnan yhteistyöllä!

Videolla näkyy hyvin myös se, kun hevonen rentoutuu ja muutaman askeleen ajan kantaa itsensä. Hevosella vahvistuu ylälinja ja alakaula ei ole niin voimakas. Tämä näkyy ihan muutamien askeleiden aikana. Kyrakin sanoo, että hyvä ratsastaja iloitsee onnistuneista askelista, eikä märehdi huonosti menneitä. Itse olen sisäistänyt tämän tavan ja todellakin iloitsen niistä kymmenestä rennosta ja kantavasta askeleesta, johon Bamben lihaksisto tällähetkellä pystyy! :) Hevosen likkeet muuttuu rentoutuessaan kropan läpi kulkeviksi. Jännittyessään tamma vain sipsuttaa jaloillaan ja kroppa on ihan lukossa.

Tämän päivän treeneissä Bambe oli oikein kiva! Iso edistyminen on myös tapahtunut; hevonen toimii hyvin myös oikeaan kierrokseen. Se on aina ollut hankalampi oikeassa kierroksessa, mutta tänään tamma toimi siinäkin suunnassa kivasti. Tehtiin väistöharjoituksia käynnissä ja ravissa. Laukassa harjoiteltiin vaan hyvää tahtia ja rauhallisuutta. Peninakin kävi Bamben selässä. Oli hyvä nähdä miten hevonen liikkuu, kun ei meistä paljon videoita tai kuvia oteta. Minulla tamman kanssa on aina ollut laukka heikoin lenkki. Laukkaaminen on ollut tuon hevosen kanssa aina vain jarruttamista ja rauhoittamista. Oikestaan vasta nyt, kun Marikan tunneilla olen käynyt, niin olen oppinut miten Bambea täytyy ratsastaa. Penina on opettanut mulle ihan samoja asioita ja jopa näyttänyt selästä miten pitää tehdä, mutta olen nähtävästi tarvinut ulkopuolisen sanomaan samat asiat, että olen ne sisäistänyt :D

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti