17.7.2013

Treeniä ja rentoilua.

Kesä on mukavaa aikaa. Hevoset yöpyvät ulkona (tosin omat sokeriponini ovat sisällä :D), tallityöt ovat kevyempiä ja Alexin liityttyä remmiin, jää enemmän aikaa hevosten treenaamiseen. Olen erityisen iloinen, että ehdin nykyään hyvin usein treenaamaan molemmat hevoset samana päivänä, joten olen saanut tehostettua hevosten liikkumista. Tänään hevosilla oli hivenen kevyempi päivä, Salli treenasi liinassa ja Bamben kanssa rennosti kentällä ilman satulaa ja riimulla :)

Sallia olen nyt aika paljon juoksuttanut liinassa. Harvoin juoksutan omia hevosiani ilman joitain apuohjia. Olen kokeillut gogueta, kumppareita ja monia muita juoksutuspiuhoja, mutta parhaan tuloksen olen saanut aikaan saksasta(?) peräisin olevalla juoksutussysteemillä, eli sellaisella pehmeällä narulla, joka kulkee hevosen selän yli kainaloiden kautta kuolainrenkaisiin. Itse tosin käytän gramaaneja tähän tarkoitukseen, mutta samalla idealla kuitenkin. Tämä on siitäkin kätevä, että ei tarvitse erillistä juoksutusvyötä, vaan pelkkä naru riittää. Sallin ja Bamben kanssa tämä juoksutustapa on parhain, hevoset venyttää oikein alas, eli pitkällä kaulalla pitkälle eteen, nsru ei vedä hevosta nippuun edestä, vaan kaula venyy nimenomaan ETEEN alas. Tämän juoksutussysteemin avulla saan myös hevosten selät ylös.

Bamben kanssa vietettiin oikein rento treenihetki. Ensin ratsastelin tammalla tarhassa ilman varusteita, käppäiltiin ympäriinsä rennosti ja seisoskeltiin paikallaan :) Mentiin vielä kentälle, jossa laitoin riimunnarun kiinni, mutta muuten laukkailtiin ravailtiin ilman sen enempiä varusteita. Bambe oli aivan super! Rento, rauhallinen ja kuunteli ilman varusteita tosi kivasti! Olen erittäin ylpeä hevosesta ja todella onnellinen, että pystyn luottamaan tähän hevoseen 110 prosenttisesti! :)

2 kommenttia: